اسپوندیلوز گردن‌

اسپوندیلوز گردن واژه ای کلی برای بیان آرتروز مرتبط با سن در دیسک های ستون فقرات گردنی است. با افزایش سن، دیسک ها دهیدراته (بی آب) شده و کوچک می گردند و علائم آرتروز توسعه پیدا می کند که شامل برامدگی های استخوانی در امتداد لبه های استخوان هاست که به آنها اسپورهای استخوانی می گویند.
اسپوندیلوز گردنی بسیار شایع است و با افزایش سن بدتر می گردد. بیش از 85 درصد افراد بالای 60 سال به اسپوندیلوز گردنی مبتلا می شوند.

علائم اسپوندیلوز:

اغلب مردم از این عارضه علامتی تجربه نمی کنند. زمانی که علائم ظاهر می شود درمان های غیرجراحی اغلب موارد موثر هستند.
علائم شامل درد و سفت شدن گردن است.
گاهی، اسپوندیلوز گردنی باعث تنگ شدن کانال نخاعی شده و ریشه اعصاب که از ستون مهره ها به بقیه اعضا بدن می رود تحت فشار قرار می گیرند. اگر نخاع یا ریشه اعصاب تحت فشار قرار گیرد، ممکن است علائم زیر را احساس کنید:

  • سوزن سوزن شدن، بی حسی و ضعف بازوها، دست ها، پاها یا ساق پا
  • عدم هماهنگی و اشکال درراه رفتن
  • از دست دادن کنترل ادرار و مدفوع

علت اسپوندیلوز:

با افزایش سن، استخوان ها و غضروف هایی که ستون فقرات و گردن را می سازند به تدریج دچار ساییدگی و پارگی می شوند. این تغییرات می تواند شامل موارد زیر شود:

  1. دیسک دهیدراته: دیسک ها همانند بالشتی بین مهره های ستون فقرات قرار می گیرند. در سنین بالای 40 سال، دیسک ها در اغلب افراد شروع به خشک و کوچک شدن می کنند که نتیجه آن تماس بیشتر استخوان های حدفاصل بین دو دیسک است.
  2. فتق دیسک: افزایش سن بر ظاهر خارجی دیسک های ستون فقرات نیز تاثیر می گذارد. اغلب ترک هایی دیده می شود که منجر به برآمده شدن دیسک (فتق) می گردد. این برآمده شدن باعث فشار بر نخاع و ریشه های عصبی می شود.
  3. اسپور استخوانی: تحلیل دیسک یا دیسک دجنراتیو اغلب در ستون فقرات باعث تولید مقدار زیادی استخوان می شود که علت آن تلاش اشتباه بدن برای تقویت ستون فقرات است. اسپورهای استخوانی گاهی باعث فشار بر نخاع و ریشه های عصبی می گردد.
  4. سفت شدن لیگامنت ها: لیگامنت ها بافت هایی هستند که دو استخوان را به هم متصل می کنند. لیگامنت های استخوانی با افزایش سن سفت شده و از انعطاف گردن می کاهند.

درمان اسپوندیلوز:

- از یک‌ محافظ‌ گردن‌ نرم‌ (محافظ‌ گرد توماس‌) استفاده‌ کنید تا از کشیدگی‌ نامنتظره‌ عضلات‌ پیشگیری‌ شود.
- روی‌ گردن‌ از گرما و رطوبت‌ استفاده‌ کنید. دوش‌ آب‌ گرم‌ بگیرید و اجازه‌ دهید آب‌ گرم‌ 20-10 دقیقه‌ روی‌ گردن‌ و شانه‌ جاری‌ باشد. این‌ کار را دوبار در روز تکرار کنید. در بین‌ دوش‌ها، حوله‌ مرطوب‌ و داغ‌ روی‌ گردن‌ بگذارید. برای‌ این‌ کار، حوله‌ یا پارچه‌ را در آب‌ داغ‌ قرار دهید، سپس‌ آن‌ را بچلانید و روی‌ گردن‌ بگذارید.
- گردن‌ را به‌ نرمی‌ ماساژ دهید.
- طرز نشستن‌ و ایستادن‌ خود را تصحیح‌ کنید. به‌ این‌ ترتیب‌ که‌ هنگام‌ نشستن‌ یا ایستادن‌ چانه‌ و شکم‌ خود را به‌ داخل‌ بکشید.
از یک‌ صندلی‌ محکم‌ استفاده‌ کنید و طوری‌ بنشینید که‌ باسن‌ با پشتی‌ صندلی‌ تماس‌ داشته‌ باشد.
- بدون‌ استفاده‌ از بالش‌ بخوابید. در عوض‌، می‌توانید از یک‌ بالش‌ مخصوص‌ یا محافظ‌ گردن‌ نرم‌ استفاده‌ کنید، یا یک‌ حوله‌ کوچک‌ تا شده‌ زیر گردن‌ خود قرار دهید.
- اگر دست‌ها یا بازوها دچار درد یا بی‌حسی‌ شده‌اند،حتما فیزیئ تراپی انجام دهید.
- امکان‌ دارد درمان‌ با امواج‌ فرا صوت‌ نیز توصیه‌ شود.
- ابدرمانی نیز بسیار موثر در روند بهبودی میباشد.